Tuesday, October 26, 2010

ETIKA MEDIA??.. :)

ETIKA MEDIA:
 Etika media adalah sub bahagian dari etika gunaan yang berkaitan dengan prinsip-prinsip etika khusus dan standard media, termasuk media siaran, filem, teater, seni, media cetak dan internet. Bidang ini meliputi topik yang sangat berbeza-beza dan banyak kontroversi, mulai dari jurnalisme perang untuk iklan Benetton.

 Bidang etika media ialah:
*       1.1 Etika kewartawanan
*       1.2 Etika media hiburan
*        1.3 Media dan demokrasi
          
 Konteks etika media:
*       2.1 Media etika dan undang-undang
*       2.2 Media etika dan ekonomi media
*       2.3 Antarbudaya dimensi etika media

BIDANG ETIKA MEDIA:

*      Etika kewartawanan:
Rencana utama: Kewartawanan etika dan standard
Etika kewartawanan adalah salah satu cabang yang paling baik ditakrifkan etika media, terutama kerana sering diajar di sekolah-sekolah kewartawanan. etika Kewartawanan cenderung mendominasi etika media, kadang-kadang hampir dengan mengesampingkan daerah lain.

*      Topik yang dibahas oleh etika kewartawanan meliputi:
Berita manipulasi. Berita boleh memanipulasi dan dimanipulasi. Kerajaan dan syarikat mungkin berusaha untuk memanipulasi media massa, kerajaan, misalnya, dengan sensor, dan syarikat dengan pemilikan saham. Kaedah manipulasi yang halus dan banyak. Mungkin manipulasi sukarela atau spontan. Mereka yang dimanipulasi mungkin tidak menyedari hal ini. Lihat: propaganda berita.

Etika media hiburan:

Isu dalam etika media hiburan meliputi:
*       Penggambaran kekerasan dan seks, dan kehadiran Bahasa kuat. Manual Etika dan undang-undang di daerah ini adalah media yang umum dan banyak (misalnya filem, permainan komputer) adalah tunduk pada sistem peringkat dan pengawasan oleh lembaga. Sebuah panduan luas untuk sistem antarabangsa penguatkuasaan boleh didapati di bawah sistem rating filem.

*      Produk penempatan. Sebuah taktik pemasaran semakin umum adalah penempatan produk di media hiburan. Para pengeluar media tersebut dapat dibayar dalam jumlah yang tinggi untuk memaparkan produk berjenama. Amalan ini menimbulkan kontroversi dan kebanyakan tidak ditetapkan. Detil Artikel: penempatan produk.

*      stereotaip. Kedua-dua media iklan dan hiburan menggunakan berat stereotaip. Stereotaip negatif dapat mempengaruhi persepsi orang tentang diri sendiri atau mempromosikan perilaku sosial yang tidak diingini. Para penggambaran stereotaip laki-laki, kemewahan dan kumpulan etnik adalah contoh dari bidang utama perdebatan.

*      Rasa dan tabu. Seni adalah tentang mempertanyakan nilai-nilai kita. etika normatif sering tentang penguatkuasaan dan perlindungan nilai-nilai kita. Dalam etika media, kedua-dua belah pihak datang ke dalam konflik. Dalam nama seni, media sengaja mungkin cuba untuk memutuskan hubungan dengan norma-norma yang ada dan shock penonton. Sejauh mana ini dapat diterima selalu sarang kontroversi etika. Lihat: Turner Prize, kecabulan, kebebasan bercakap, estetika.

M  Media dan demokrasi:
Di  negara-negara demokratik, hubungan khusus ada di antara media dan kerajaan. Walaupun kebebasan media mungkin secara berperlembagaan diabadikan dan mempunyai definisi yang tepat dan penguatkuasaan undang-undang, pelaksanaan bahawa kebebasan oleh wartawan individu adalah masalah pilihan peribadi dan etika. Modern subsists kerajaan yang demokratik di perwakilan daripada berjuta-juta oleh ratusan. Untuk wakil untuk bertanggung jawab, dan untuk proses pemerintahan harus telus, pusat komunikasi yang berkesan perlu ada untuk konstituen mereka. Hari ini pusat ini terutama terdiri dari media massa, sejauh bahawa jika kebebasan akhbar menghilang, sehingga sebahagian besar politik akan akuntabilitas. Di daerah ini, media menggabungkan etika dengan isu-isu hak-hak sivil dan politik. Isu meliputi:
• Subversion kemerdekaan media oleh kepentingan kewangan.
• Kerajaan pemantauan media untuk mengumpulkan perisikan terhadap rakyatnya sendiri. Lihat, misalnya, database NSA panggilan.
Lihat: kebebasan maklumat, transparansi media Hak untuk Maklumat. L Mera

       KONTEK ETIKA MEDIA:

 Ø  Media etika dan undang-undang:

Ø  Media dan ekonomi etika media:

*      Media etika juga berkaitan dengan hubungan antara media dan ekonomi media di mana hal-hal seperti - pembatalan kawal selia media, konsentrasi pemilikan media, FCC peraturan di AS, kesatuan pekerja media dan masalah tenaga kerja, dan lain seperti badan yang mengatur seluruh dunia, media warga ( rendah daya FM, radio komunitas) - mempunyai implikasi etika.

Intercultural dimensi etika media:
*      Jika nilai-nilai berbeza antara budaya, masalah ini timbul dari sejauh mana perilaku harus diubah dalam terang nilai-nilai budaya tertentu. Dua contoh dari kontroversi dari bidang etika media:
• Google censorhip diri di China.
• The Jyllands-Posten Muhammad kontroversi kartun di Denmark, dan kemudian di seluruh dunia.

Masalah dalam etika media:
*      Satu pertanyaan teoritis untuk etika media adalah sejauh mana etika media hanyalah subbahagian topikal etika diterapkan, hanya berbeza dalam hal aplikasi kes dan mengangkat tidak ada masalah teoritis yang khas bagi dirinya sendiri. Para subbahagian tertua etika yang digunakan adalah etika perubatan dan etika perniagaan. Apakah media etika punya sesuatu yang baru untuk menambah selain kes yang menarik?

Persamaan antara etika media dan bidang lain dari etika gunaan:
*      Privasi dan kejujuran adalah isu-isu luas termasuk dalam kesusasteraan etika perubatan, seperti prinsip mengelakkan bahaya-. Trade-off antara tujuan ekonomi dan nilai-nilai sosial yang telah dibincangkan secara meluas dalam etika perniagaan (dan juga etika perubatan dan persekitaran).

Perbezaan antara etika media dan bidang lain dari etika gunaan:
*      Isu-isu kebebasan berbicara dan nilai-nilai estetika (rasa) terutama di rumah dalam etika media. Namun sejumlah masalah lebih lanjut membezakan etika media sebagai bidang di dalam dirinya sendiri.

*      Masalah teoritis aneh dengan etika media adalah identiti pemerhati dan yang diamati. Akhbar adalah salah satu penjaga utama dalam masyarakat demokratik banyak, hak kebebasan dan kewajipan dibahas oleh bidang lain etika diterapkan. Dalam etika media kewajipan etika dari wali sendiri datang lebih kuat ke latar depan. Yang menjaga para penjaga? Soalan ini juga muncul dalam bidang etika undang-undang.

*      A self-referentiality lebih lanjut atau ciri-ciri melingkar dalam etika media adalah mempersoalkan nilai-nilai sendiri. Meta-isu boleh menjadi sebati dengan subjek etika media. Hal ini paling kuat terlihat ketika unsur-unsur artistik dipertimbangkan. iklan Benetton dan calon hadiah Turner keduanya adalah contoh dari menggunakan media beretika dipertanyakan yang soalan kuesioner mereka sendiri.

Ciri-ciri lain dari etika media adalah sifat yang berbeza-beza sasarannya. dilema etika muncul ketika konflik tujuan. Tujuan penggunaan media berbeza tajam. Disajikan dengan cara konsekuensialis, pengguna media boleh dikenakan tekanan untuk memaksimumkan: keuntungan ekonomi, nilai hiburan, penyediaan maklumat, tegaknya kebebasan demokrasi, pembangunan seni dan budaya, kemasyhuran dan kesombongan.